Logo Universiteit Utrecht

Taboeien

Verleden

A sense of sex

De invloed van films op de seksuele norm

 

Media kan op allerlei manieren heel veel mensen bereiken, denk maar aan boeken, radio en televisie, en nu bijna iedereen op zijn of haar mobiel toegang heeft tot het internet is dat alleen maar makkelijker geworden. Daarnaast is het een toegankelijk en aantrekkelijk platform waar  men steeds meer gebruik van maakt. Met name jongeren maken veel gebruik van moderne media zoals het internet, zij kennen geen wereld meer zonder. Dit betekent dat vooral jongeren beïnvloed worden door deze media dan wel bewust of onbewust.

Hoewel er veel verschillende vormen van media bestaan, tonen ze vaak eenzelfde beeld, haast een ideaalbeeld, van hoe de wereld er uitziet. Dit ideaalbeeld wordt herhaaldelijk getoond aan jongeren en daarmee steeds normaler. Een belangrijk deel hiervan is hoe seks wordt afgebeeld. Het ideaalbeeld dat geschetst wordt komt vaak niet overeen met de werkelijkheid. Seks is niet perfect, het is soms onhandig en klunzig, maar dat laat de populaire media meestal niet zien. Dit heeft grote invloed op de verwachtingen van jongeren, hierdoor voldoet de ‘real-deal’ meestal niet aan het ideaalbeeld.

Echter kan de invloed van media ook worden overdreven. Wij gaan er meestal vanuit dat media ons gedrag en beeldvorming beïnvloedt. Tot op zekere hoogte is dit vaak ook het geval. Er bestaat namelijk iets als ‘pluralistische onwetendheid’, dit houdt in dat er een verschil is tussen de ervaring van normen en waarden en de daadwerkelijke normen en waarde. In het geval van seks betekent dit dat jongeren denken dat de seksuele norm anders is dan deze daadwerkelijk is. Zij overschatten namelijk de seksuele activiteiten van jongeren en baseren hier hun beslissingen op. Zij zijn daarmee voornamelijk bezig met de meningen en seksuele activiteiten van andere, terwijl jongeren juist hun eigen seksualiteit moeten verkennen.

Kortom maken jongeren zich, volgens deze onderzoekers, veel te druk om de sociale norm, wat eigenlijk niet nodig is. De media schetst een beeld wat eigenlijk niet de realiteit is en daarom maken jongeren zich ook nog eens druk om de seksuele activiteiten van andere, en schatten zij die zelfs veel te hoog in. Conclusie: maak je niet zo druk.

 

Sabrina is tweedejaars student liberal, arts and sciences aan de Universiteit Utrecht, tevens homo.

Meer lezen?

Brown, Jane D. “Mass media influences on sexuality”. The Journal of Sex Research 39, nr. 1 (1 februari 2002): 42–45. https://doi.org/10.1080/00224490209552118.
Callister, Mark, Lesa A. Stern, Sarah M. Coyne, Tom Robinson, en Emily Bennion. “Evaluation of Sexual Content in Teen-Centered Films From 1980 to 2007”. Mass Communication and Society 14, nr. 4 (1 juli 2011): 454–74. https://doi.org/10.1080/15205436.2010.500446.
Chia, Stella C., en Albert C. Gunther. “How Media Contribute to Misperceptions of Social Norms About Sex”. Mass Communication and Society 9, nr. 3 (1 juli 2006): 301–20. https://doi.org/10.1207/s15327825mcs0903_3.