Taboeien

Heden

Het taboe op het seksleven van transgender mensen

Transgender mensen zullen je kunnen vertellen dat ze meer moeilijkheden ervaren in hun liefdesleven dan cisgender mensen. Cisgender (afgekort cis) verwijst naar mensen wiens genderidentiteit overeenkomt met het gender dat hen bij geboorte is toegewezen. Een cis man is dus iemand die assigned male at birth is en zich ook zo identificeert. Een transgender vrouw is ook AMAB, maar identificeert zich later als vrouw; iedereen die zich noch als man noch als vrouw identificeert is dus ook een trans persoon.

Een belangrijk aspect van ieders liefdesleven is seksualiteit, maar bij transgender mensen ligt dit nog moeilijker. Veel transfobe discriminatie draait namelijk vaak om de genitaliën en als gevolg daarvan bestaat er een taboe omtrent seks met trans mensen. Een sitcom vinden die een seksuele ervaring met een trans persoon opvoert als grap is niet moeilijk: of het nu een punchline is (zoals de ademsappelgrap in Friends 2×03) of een daadwerkelijke langere relatie (zoals Macs affaire met Carmen in It’s Always Sunny in Philadelphia), het hebben van seks met een trans persoon wordt bespot. In beide voorbeelden berust de humor op het impliceren dat de man in kwestie homofiel is voor het vallen op een trans vrouw; in het tweede voorbeeld wordt de trans vrouw niet enkel expliciet een man en een tr*nny genoemd, maar geeft ook het verliefde mannelijke personage aan pas seks met haar te willen als ze haar sex reassignment surgery (SRS) heeft gehad. Door de intersectie tussen transfobie en misogynie, dus de specifieke onderdrukking van mensen die zowel transgender als vrouw zijn, zijn voorbeelden in populaire media van vrouwen die een probleem hebben met hun aantrekking tot een trans man (of vrouw) schaarser.

Seks tussen een cis persoon en een trans persoon is ook in de praktijk van onze moderne westerse samenleving nog steeds een taboe: de meeste cisgender mensen vinden het idee van op een trans persoon vallen vreemd of zelfs vies, terwijl de cis mensen die specifiek opgewonden raken van trans lichamen al snel trans mensen als lustobject behandelen. Trans mensen voelen zich dan ook vaak seksueel meer op hun gemak bij andere trans mensen die hun ervaringen herkennen. Een aspect van de seksualiteit van trans mensen dat vaak genegeerd wordt, is ook hun geaardheid, doordat de medische gemeenschap lang diagnostische criteria hanteerde die trans mensen indeelden op geaardheid – en ze afwezen voor medische transitie omdat ze niet voldeden aan heteronormatieve ideeën over tot wie trans mensen zich aangetrokken voelen.

Tegenwoordig is het geaccepteerd dat trans mensen ook niet-hetero (homo, lesbisch, bi etc.) kunnen zijn. Momenteel is er nog steeds een gebrek aan gedegen onderzoek naar de werkelijke sekslevens van transgender mensen. Vooral trans mensen van kleur en/of met beperkingen worden over het hoofd gezien. Naarmate de minderheid zichtbaarder en bespreekbaarder wordt, komt ook verzet op tegen deze mate van acceptatie. De vraag is of de samenleving weer zal verpreutsen op het gebied van de seksualiteit van trans mensen, of dat we verdere vorderingen zullen maken in de acceptatie van een onderdrukte groep die niet langer als een seksueel taboe hoeft te worden beschouwd.

 

Effie Ophelders studeert Engelstalige literatuur en heeft vanuit haar online transgender activisme een voorliefde voor queer theory en intersectioneel feminisme. 

 

Meer weten?

Lev, Arlene. “Understanding Transgender Identities and Exploring Sexuality and Desire.” Sexual Diversity and Sexual Offending: Research, Assessment and Clinical Treatment in Psychosexual Therapy. Ed. Glyn Allez. Karnac, 2014. 45-64.

Tosh, Jemma. Perverse Psychology: The Pathologization of Sexual Violence and Transgenderism. New York: Routledge, 2015.

Williams, Cristan. “Gender Performance: The TransAdvocate interviews Judith Butler.” The TransAdvocate. The TransAdvocate, 1 May 2014.